Перегляд програми "Інтегрований курс Україна і світ: вступ до історії та громадянської освіти"

Розділ І. Спільноти, у яких я живу (Я і ми в громаді) / І. Вступ. Повторення та актуалізація знань із початкової школи.
IІ. «Я» та «інші». Що таке спільнота й приналежність до неї.
IІI. Що об’єднує людей у спільноти та якими вони бувають.
ІV. Якими людські спільноти були в минулому та є тепер
V. Життя в громаді
VІ. Приватний і публічний простори людини
VІІ. Урок узагальнення
Розділ ІІ. Моя країна – Україна / VIІІ. Історична топоніміка України. Поява назви «Україна».
ІХ. Україна на карті в минулому і тепер
Х. Історико-етнографічні регіони України
XІ. Заняття, звичаї і традиції українців у минулому і тепер
XІІ. Україна багатокультурна
XIІІ. Що сьогодні означає бути громадянином України
XIV. Урок узагальнення
Розділ ІІІ. Що таке історія та як її вивчають / І. Вступ. Що ми знаємо про суспільство та Україну
IІ. Що таке сучасний світ і чим він відрізняється від світу минулого
III. Що таке минуле та хто і як його вивчає
IV. Історичний час як основа розуміння минулого
V. Роль простору в розумінні минулого і сучасного світу
VІ. Вплив простору на організацію суспільства
VIІ. Як історики дізнаються про минуле
VIIІ. Де зберігаються свідчення минулого.
ІX. Урок узагальнення
Розділ IV. Як історія пов’язана з теперішнім і майбутнім / X. Історія, яка нас оточує
ХІ. Як людина включена в історію.
XIІ. Історія як єдність тяглості й змінності.
XIIІ. Україна в історично-просторовій ретроспективі
XIV. Багатоманітність і єдність сучасного світу
XV. Урок узагальнення
Наскрізні очікувані результати

Програма пропонується як самодостатній освітній продукт для досягнення запланованих Державним стандартом результатів галузі громадянської та історичної освіти. Водночас частина очікуваних освітніх результатів задля опанування громадянської компетентності, яка є ключовою для усієї загальної середньої освіти, може бути досягнута завдяки відповідній організації освітнього середовища, культурі школи як організації зі взаємною повагою до усіх учасників освітнього процесу і взаємною відповідальністю, створенню атмосфери недискримінації та гармонійних стосунків, комунікаційної культури оточуючих дитину дорослих, організацією позаурочної діяльності тощо. Серед очікуваних освітніх результатів є також загальнонавчальні, які досягаються наскрізно в межах громадянської та історичної галузі, а також загалом усім освітнім процесом у школі. Такі результати наведені в цьому розділі.

Статистика використання очікуваних результатів навчання

Громадянська та історична
Маркування Ім’я Кількість
6 ГІО 1.1.1-1 пояснює різницю між одиницями вимірювання історичного часу і співвідносить їх (рік — століття — тисячоліття) 0
6 ГІО 1.1.1-2 розрізняє системи літочислення, пояснює їх на прикладах 0
6 ГІО 1.1.2-1 розташовує події у хронологічній послідовності, укладає хронологічну таблицю 0
6 ГІО 1.1.2-2 установлює послідовність історичних подій за допомогою лінії часу 0
6 ГІО 1.1.3-1 встановлює одночасність подій в історичному просторі, тривалість подій, явищ, процесів та їх віддаленість одних від одних (у межах теми, з допомогою вчителя) 0
6 ГІО 1.2.1-1 виявляє і розрізняє з допомогою вчителя причини і приводи, результати і наслідки історичних подій, явищ, процесів 0
6 ГІО 1.2.1-2 описує перебіг історичних подій та визначає тяглість в історичному процесі 0
6 ГІО 1.2.2-1 наводить приклади історичних пам’яток та інших проявів присутності минулого в сьогоденні – топоніміка, лексика, фольклор, соціальні практики тощо 0
6 ГІО 1.3.1-1 розрізняє природні, економічні, політичні, соціальні, технологічні та культурні зміни та наводить приклади впливу цих змін на життя людини і суспільства в минулому і теперішньому 0
6 ГІО 1.3.2-1 формулює запитання щодо можливого впливу тих чи інших подій на життя суспільства, окремих груп людей 0
6 ГІО 1.3.2-2 пояснює, як погляди та потреби людей сьогодні і в минулому пов’язані з подіями їх життя, станом суспільства 0
6 ГІО 2.1.1-1 виокремлює основні елементи карти та пояснює їх значення 0
6 ГІО 2.1.1-2 зіставляє картографічну інформацію різних історичних періодів 0
6 ГІО 2.1.1-3 співвідносить дані карти з іншими джерелами інформації (розповідь учителя, текст книжки тощо) 0
6 ГІО 2.1.1-4 розрізняє відносно сталі та змінні об’єкти карти 0
6 ГІО 2.1.2-1 визначає орієнтацію об’єктів відносно сторін світу, суб’єкта спостереження 0
6 ГІО 2.1.2-2 визначає на карті положення географічних об’єктів, культурно-історичних пам’яток, місця історичних подій 0
6 ГІО 2.1.2-3 позначає розміщення об’єктів на карті, прокладає уявні маршрути, визначає відстані 0
6 ГІО 2.2.1-1 виявляє чинники, що впливають на заняття людей, спосіб ведення господарства, соціальний устрій (клімат, географічне розташування, доступ до природних ресурсів) 0
6 ГІО 2.2.1-2 виявляє (з допомогою вчителя) і пояснює виклики, які стоять перед людиною, суспільством у різних природних середовищах 0
6 ГІО 2.2.2-1 наводить приклади впливу діяльності людини на навколишнє середовище в часі і просторі, взаємодії людини та природи 0
6 ГІО 2.2.2-2 діє для збереження навколишнього середовища 0
6 ГІО 2.3.1-1 пояснює відмінності між громадським та особистим простором 0
6 ГІО 2.3.1-2 наводить приклади і пояснює призначення об’єктів громадського простору в минулому і сучасності 0
6 ГІО 2.3.1-3 дотримується визначених правил і пропонує у разі потреби зміни до них під час організації подорожей для пізнання пам’яток історії та культури, туристичних об’єктів, а також для прогулянок і відпочинку 0
6 ГІО 2.3.1-4 пояснює потребу доступності громадського простору для людей з інвалідністю або маломобільних груп населення 0
6 ГІО 3.1.1-1 розрізняє джерела інформації за видами (матеріальні/ нематеріальні, первинні/ вторинні, текстово-візуальні тощо) 0
6 ГІО 3.1.1-2 пояснює способи нагромадження та пошуку інформації 0
6 ГІО 3.1.2-1 добирає інформацію за заданими критеріями 0
6 ГІО 3.1.2-2 використовує пошукові системи для отримання інформації, дізнається значення незнайомих слів 0
6 ГІО 3.2.1-1 розрізняє тексти соціального та історичного змісту 0
6 ГІО 3.2.1-2 виокремлює основне і другорядне в тексті 0
6 ГІО 3.2.1-3 пояснює і доцільно застосовує терміни, поняття, які вжито в запропонованих джерелах 0
6 ГІО 3.2.1-4 формулює питання різного типу до тексту/ медіатексту, візуальних джерел 0
6 ГІО 3.2.2-1 визначає риси/ ознаки артефакту (музейного об’єкта), писемного та візуального джерела 0
6 ГІО 3.2.2-2 визначає тему і походження запропонованого джерела історичної та суспільної інформації 0
6 ГІО 3.3.1-1 формулює запитання щодо достовірності інформації з різних джерел 0
6 ГІО 3.3.1-2 застосовує критерії визначення достовірності інформації (з допомогою вчителя) 0
6 ГІО 3.3.1-3 розпізнає прояви маніпулювання інформацією на конкретних прикладах 0
6 ГІО 3.3.2-1 визначає ознаки, що пов’язують документи, артефакти (музейні об’єкти) та ілюстративний матеріал з історичним періодом (в межах теми) 0
6 ГІО 3.3.2-2 зіставляє джерела інформації щодо достовірності та повноти 0
6 ГІО 4.1.1-1 добирає приклади, які розкривають поняття/ терміни, що використовуються в межах теми 0
6 ГІО 4.1.1-2 використовує в поясненнях інформацію з різних джерел, зокрема тексти та відеоматеріали, усні історичні свідчення, музейні експозиції, власні спостереження 0
6 ГІО 4.1.2-1 порівнює однотипні пам’ятки історії, природи та культури і пояснює їх значення 0
6 ГІО 4.1.2-2 формулює висновок, судження на основі наведених фактів 0
6 ГІО 4.2.1-1 визначає придатність отриманої інформації для добору аргументів за допомогою вчителя 0
6 ГІО 4.2.1-2 описує і характеризує за певним алгоритмом пам’ятку природи, історії та культури 0
6 ГІО 4.2.2-1 формулює судження про вчинки історичних осіб та сучасних діячів, події, явища, процеси з урахуванням отриманих знань та власного досвіду 0
6 ГІО 4.2.2-2 послідовно викладає інформацію, будує виступ з дотриманням структури 0
6 ГІО 4.3.1-1 визначає значущість історичної та сучасної події для людини і суспільства 0
6 ГІО 4.3.1-2 висловлює припущення стосовно можливого перебігу історичних подій 0
6 ГІО 4.3.1-3 виявляє розбіжності в тлумаченнях минулого та сучасного на конкретних прикладах 0
6 ГІО 5.1.1-1 обґрунтовує унікальність та неповторність кожної людини 0
6 ГІО 5.1.1-2 поводиться з повагою до гідності інших осіб 0
6 ГІО 5.1.1-3 розрізняє та ідентифікує локальні, регіональні, національно-культурні спільноти, співвідносить себе з ними 0
6 ГІО 5.1.1-4 детально описує та характеризує в цілому себе та інших осіб за різними ознаками (інтереси, світогляд тощо) 0
6 ГІО 5.1.2-1 обґрунтовує користь обміну досвідом та взаємонавчання; пояснює значення освіти в житті людини 0
6 ГІО 5.1.2-2 описує соціокультурні практики різних спільнот, до яких належить, порівнює їх з іншими (вподобання у їжі, способи привітання та звертання до людей, формули ввічливості тощо) 0
6 ГІО 5.1.2-3 пояснює, як людина впливає на різні спільноти і державу своєю діяльністю 0
6 ГІО 5.1.3-1 адаптує свою поведінку до нових ситуацій, зважаючи на набутий досвід 0
6 ГІО 5.1.3-2 гнучко та конструктивно взаємодіє з новими людьми, адаптується до нових місць та ситуацій 0
6 ГІО 5.1.3-3 визначає негативні емоції та застосовує способи їх опановування та реакції на них 0
6 ГІО 5.1.4-1 дотримується вимог щодо непорушення особистого простору інших осіб 0
6 ГІО 5.1.4-2 виявляє порушення права на особистий простір та протидіє цьому 0
6 ГІО 5.2.1-1 пояснює, чому і якими правами від народження наділена кожна людина 0
6 ГІО 5.2.1-2 пояснює, як держава забезпечує реалізацію прав людини (зокрема дитини) 0
6 ГІО 5.2.1-3 обговорює важливість поваги прав людини всіма людьми 0
6 ГІО 5.2.2-1 називає порядок дій у випадку порушення прав дитини 0
6 ГІО 5.2.2-2 обґрунтовує необхідність захищати права людини і громадянина та дотримуватися обов’язків громадянина 0
6 ГІО 5.2.2-3 визнає відповідальність за свою поведінку, якщо вона призводить до порушення гідності інших людей чи до неможливості реалізації їх прав 0
6 ГІО 5.2.2-4 обґрунтовує небезпеку замовчування порушення прав людини 0
6 ГІО 5.2.2-5 наводить приклади протидії порушенням прав людини 0
6 ГІО 5.3.1-1 наводить приклади етнічного, релігійного, культурного та іншого розмаїття в Україні та світі в минулому і сьогоденні 0
6 ГІО 5.3.1-2 пояснює причини та наслідки розмаїття в сучасній Україні, аналізує культурне розмаїття України та світу 0
6 ГІО 5.3.1-3 зіставляє культури, їх цінності, традиції, спосіб життя 0
6 ГІО 5.3.1-4 висловлює власне судження про культурне розмаїття та його цінність для суспільства, виявляє зацікавленість переконаннями інших людей 0
6 ГІО 5.3.1-5 взаємодіє з людьми з відмінними ідеями та цінностями 0
6 ГІО 5.3.2-1 ідентифікує випадки дискримінації (зокрема утисків), булінгу (цькування) та визначає їх наслідки для особи і групи осіб, до якої ця особа належить 0
6 ГІО 5.3.2-2 наводить історичні та сучасні приклади виявів дискримінації та її подолання 0
6 ГІО 5.3.2-3 виявляє мову ворожнечі 0
6 ГІО 5.3.2-4 конструктивно реагує на випадки утисків, насилля та вияви нерівності або несправедливості, не замовчує їх 0
6 ГІО 6.1.1-1 аналізує правила та процедури закладу освіти з погляду дотримання прав людини (зокрема недискримінації) та поваги до гідності людини 0
6 ГІО 6.1.1-2 аргументує потребу спільних правил і законів, а також необхідність їх дотримуватися 0
6 ГІО 6.1.1-3 переконує інших у перевагах поведінки, заснованої на повазі до прав людини і поваги до гідності людини 0
6 ГІО 6.1.2-1 бере участь у виборах до органів самоврядування закладу освіти, аналізує та оцінює їх роботу 0
6 ГІО 6.1.3-1 демонструє сміливість та рішучість в обстоюванні справедливості в середовищі закладу освіти з дотриманням прав інших учасників освітнього процесу 0
6 ГІО 6.1.3-2 дотримується принципів академічної доброчесності в навчанні та повсякденному житті 0
6 ГІО 6.2.1-1 визначає, що влаштовує/ не влаштовує в знайомому оточенні 0
6 ГІО 6.2.1-2 пропонує, як можна змінити те, що його не влаштовує 0
6 ГІО 6.2.1-3 бере до уваги і зважає у власній поведінці на інтереси класної та інших спільнот, до яких належить 0
6 ГІО 6.2.1-4 визначає способи власної співучасті в житті класу/ закладу освіти/ родини/ місцевої спільноти 0
6 ГІО 6.2.1-5 критично осмислює ризики, пов’язані із шкодою для навколишнього середовища 0
6 ГІО 6.2.1-6 обговорює те, як громадяни та уряди можуть сприяти сталому розвитку 0
6 ГІО 6.2.1-7 пояснює вплив вчинків окремої людини на її найближче оточення, місцеву громаду, Україну та світ 0
6 ГІО 6.2.1-8 спільно з однолітками усвідомлено бере участь у громадських заходах 0
6 ГІО 6.2.1-9 емоційно долучається до заходів, які спрямовані на утвердження цінності незалежності і територіальної цілісності України 0
6 ГІО 6.2.2-1 пояснює, що вдалося та не вдалося досягти під час виконання роботи 0
6 ГІО 6.2.2-2 описує почуття, емоції та потреби, що мають інші люди 0
6 ГІО 6.2.2-3 намагається зрозуміти краще своїх друзів, уявляючи, як та чи інша ситуація виглядає з їх погляду 0
6 ГІО 6.2.2-4 зважає на емоції та почуття інших осіб у своїй поведінці 0
6 ГІО 6.2.2-5 визнає успіхи та досягнення інших осіб 0
6 ГІО 6.3.1-1 пояснює значення громадсько-політичних понять (зокрема демократія, свобода, права, право/ закон) з допомогою вчителя 0
6 ГІО 6.3.1-2 застосовує відповідні поняття в порівняльному описі історичних та сучасних дій та подій 0
6 ГІО 6.3.1-3 розрізняє повноваження органів влади і приватних осіб 0
6 ГІО 6.3.1-4 бере до уваги зміни, оцінює їх ризики та переваги для власного життя та життя спільноти 0
6 ГІО 6.3.1-5 наводить приклади змін у житті суспільства, пов’язаних із різними чинниками; пояснює їх вплив на людину, конкретні соціальні групи та суспільство в цілому в минулому та сьогоденні 0

Пояснювальна записка