Програма пропонується як самодостатній освітній продукт для досягнення запланованих Державним стандартом результатів галузі громадянської та історичної освіти. Водночас частина очікуваних освітніх результатів задля опанування громадянської компетентності, яка є ключовою для усієї загальної середньої освіти, може бути досягнута завдяки відповідній організації освітнього середовища, культурі школи як організації зі взаємною повагою до усіх учасників освітнього процесу і взаємною відповідальністю, створенню атмосфери недискримінації та гармонійних стосунків, комунікаційної культури оточуючих дитину дорослих, організацією позаурочної діяльності тощо. Серед очікуваних освітніх результатів є також загальнонавчальні, які досягаються наскрізно в межах громадянської та історичної галузі, а також загалом усім освітнім процесом у школі. Такі результати наведені в цьому розділі.
Статистика використання очікуваних результатів навчання
Громадянська та історична
Маркування | Ім’я | Кількість |
---|---|---|
6 ГІО 1.1.1-1 | пояснює різницю між одиницями вимірювання історичного часу і співвідносить їх (рік — століття — тисячоліття) | 0 |
6 ГІО 1.1.1-2 | розрізняє системи літочислення, пояснює їх на прикладах | 0 |
6 ГІО 1.1.2-1 | розташовує події у хронологічній послідовності, укладає хронологічну таблицю | 0 |
6 ГІО 1.1.2-2 | установлює послідовність історичних подій за допомогою лінії часу | 0 |
6 ГІО 1.1.3-1 | встановлює одночасність подій в історичному просторі, тривалість подій, явищ, процесів та їх віддаленість одних від одних (у межах теми, з допомогою вчителя) | 0 |
6 ГІО 1.2.1-1 | виявляє і розрізняє з допомогою вчителя причини і приводи, результати і наслідки історичних подій, явищ, процесів | 0 |
6 ГІО 1.2.1-2 | описує перебіг історичних подій та визначає тяглість в історичному процесі | 0 |
6 ГІО 1.2.2-1 | наводить приклади історичних пам’яток та інших проявів присутності минулого в сьогоденні – топоніміка, лексика, фольклор, соціальні практики тощо | 0 |
6 ГІО 1.3.1-1 | розрізняє природні, економічні, політичні, соціальні, технологічні та культурні зміни та наводить приклади впливу цих змін на життя людини і суспільства в минулому і теперішньому | 0 |
6 ГІО 1.3.2-1 | формулює запитання щодо можливого впливу тих чи інших подій на життя суспільства, окремих груп людей | 0 |
6 ГІО 1.3.2-2 | пояснює, як погляди та потреби людей сьогодні і в минулому пов’язані з подіями їх життя, станом суспільства | 0 |
6 ГІО 2.1.1-1 | виокремлює основні елементи карти та пояснює їх значення | 0 |
6 ГІО 2.1.1-2 | зіставляє картографічну інформацію різних історичних періодів | 0 |
6 ГІО 2.1.1-3 | співвідносить дані карти з іншими джерелами інформації (розповідь учителя, текст книжки тощо) | 0 |
6 ГІО 2.1.1-4 | розрізняє відносно сталі та змінні об’єкти карти | 0 |
6 ГІО 2.1.2-1 | визначає орієнтацію об’єктів відносно сторін світу, суб’єкта спостереження | 0 |
6 ГІО 2.1.2-2 | визначає на карті положення географічних об’єктів, культурно-історичних пам’яток, місця історичних подій | 0 |
6 ГІО 2.1.2-3 | позначає розміщення об’єктів на карті, прокладає уявні маршрути, визначає відстані | 0 |
6 ГІО 2.2.1-1 | виявляє чинники, що впливають на заняття людей, спосіб ведення господарства, соціальний устрій (клімат, географічне розташування, доступ до природних ресурсів) | 0 |
6 ГІО 2.2.1-2 | виявляє (з допомогою вчителя) і пояснює виклики, які стоять перед людиною, суспільством у різних природних середовищах | 0 |
6 ГІО 2.2.2-1 | наводить приклади впливу діяльності людини на навколишнє середовище в часі і просторі, взаємодії людини та природи | 0 |
6 ГІО 2.2.2-2 | діє для збереження навколишнього середовища | 0 |
6 ГІО 2.3.1-1 | пояснює відмінності між громадським та особистим простором | 0 |
6 ГІО 2.3.1-2 | наводить приклади і пояснює призначення об’єктів громадського простору в минулому і сучасності | 0 |
6 ГІО 2.3.1-3 | дотримується визначених правил і пропонує у разі потреби зміни до них під час організації подорожей для пізнання пам’яток історії та культури, туристичних об’єктів, а також для прогулянок і відпочинку | 0 |
6 ГІО 2.3.1-4 | пояснює потребу доступності громадського простору для людей з інвалідністю або маломобільних груп населення | 0 |
6 ГІО 3.1.1-1 | розрізняє джерела інформації за видами (матеріальні/ нематеріальні, первинні/ вторинні, текстово-візуальні тощо) | 0 |
6 ГІО 3.1.1-2 | пояснює способи нагромадження та пошуку інформації | 0 |
6 ГІО 3.1.2-1 | добирає інформацію за заданими критеріями | 0 |
6 ГІО 3.1.2-2 | використовує пошукові системи для отримання інформації, дізнається значення незнайомих слів | 0 |
6 ГІО 3.2.1-1 | розрізняє тексти соціального та історичного змісту | 0 |
6 ГІО 3.2.1-2 | виокремлює основне і другорядне в тексті | 0 |
6 ГІО 3.2.1-3 | пояснює і доцільно застосовує терміни, поняття, які вжито в запропонованих джерелах | 0 |
6 ГІО 3.2.1-4 | формулює питання різного типу до тексту/ медіатексту, візуальних джерел | 0 |
6 ГІО 3.2.2-1 | визначає риси/ ознаки артефакту (музейного об’єкта), писемного та візуального джерела | 0 |
6 ГІО 3.2.2-2 | визначає тему і походження запропонованого джерела історичної та суспільної інформації | 0 |
6 ГІО 3.3.1-1 | формулює запитання щодо достовірності інформації з різних джерел | 0 |
6 ГІО 3.3.1-2 | застосовує критерії визначення достовірності інформації (з допомогою вчителя) | 0 |
6 ГІО 3.3.1-3 | розпізнає прояви маніпулювання інформацією на конкретних прикладах | 0 |
6 ГІО 3.3.2-1 | визначає ознаки, що пов’язують документи, артефакти (музейні об’єкти) та ілюстративний матеріал з історичним періодом (в межах теми) | 0 |
6 ГІО 3.3.2-2 | зіставляє джерела інформації щодо достовірності та повноти | 0 |
6 ГІО 4.1.1-1 | добирає приклади, які розкривають поняття/ терміни, що використовуються в межах теми | 0 |
6 ГІО 4.1.1-2 | використовує в поясненнях інформацію з різних джерел, зокрема тексти та відеоматеріали, усні історичні свідчення, музейні експозиції, власні спостереження | 0 |
6 ГІО 4.1.2-1 | порівнює однотипні пам’ятки історії, природи та культури і пояснює їх значення | 0 |
6 ГІО 4.1.2-2 | формулює висновок, судження на основі наведених фактів | 0 |
6 ГІО 4.2.1-1 | визначає придатність отриманої інформації для добору аргументів за допомогою вчителя | 0 |
6 ГІО 4.2.1-2 | описує і характеризує за певним алгоритмом пам’ятку природи, історії та культури | 0 |
6 ГІО 4.2.2-1 | формулює судження про вчинки історичних осіб та сучасних діячів, події, явища, процеси з урахуванням отриманих знань та власного досвіду | 0 |
6 ГІО 4.2.2-2 | послідовно викладає інформацію, будує виступ з дотриманням структури | 0 |
6 ГІО 4.3.1-1 | визначає значущість історичної та сучасної події для людини і суспільства | 0 |
6 ГІО 4.3.1-2 | висловлює припущення стосовно можливого перебігу історичних подій | 0 |
6 ГІО 4.3.1-3 | виявляє розбіжності в тлумаченнях минулого та сучасного на конкретних прикладах | 0 |
6 ГІО 5.1.1-1 | обґрунтовує унікальність та неповторність кожної людини | 0 |
6 ГІО 5.1.1-2 | поводиться з повагою до гідності інших осіб | 0 |
6 ГІО 5.1.1-3 | розрізняє та ідентифікує локальні, регіональні, національно-культурні спільноти, співвідносить себе з ними | 0 |
6 ГІО 5.1.1-4 | детально описує та характеризує в цілому себе та інших осіб за різними ознаками (інтереси, світогляд тощо) | 0 |
6 ГІО 5.1.2-1 | обґрунтовує користь обміну досвідом та взаємонавчання; пояснює значення освіти в житті людини | 0 |
6 ГІО 5.1.2-2 | описує соціокультурні практики різних спільнот, до яких належить, порівнює їх з іншими (вподобання у їжі, способи привітання та звертання до людей, формули ввічливості тощо) | 0 |
6 ГІО 5.1.2-3 | пояснює, як людина впливає на різні спільноти і державу своєю діяльністю | 0 |
6 ГІО 5.1.3-1 | адаптує свою поведінку до нових ситуацій, зважаючи на набутий досвід | 0 |
6 ГІО 5.1.3-2 | гнучко та конструктивно взаємодіє з новими людьми, адаптується до нових місць та ситуацій | 0 |
6 ГІО 5.1.3-3 | визначає негативні емоції та застосовує способи їх опановування та реакції на них | 0 |
6 ГІО 5.1.4-1 | дотримується вимог щодо непорушення особистого простору інших осіб | 0 |
6 ГІО 5.1.4-2 | виявляє порушення права на особистий простір та протидіє цьому | 0 |
6 ГІО 5.2.1-1 | пояснює, чому і якими правами від народження наділена кожна людина | 0 |
6 ГІО 5.2.1-2 | пояснює, як держава забезпечує реалізацію прав людини (зокрема дитини) | 0 |
6 ГІО 5.2.1-3 | обговорює важливість поваги прав людини всіма людьми | 0 |
6 ГІО 5.2.2-1 | називає порядок дій у випадку порушення прав дитини | 0 |
6 ГІО 5.2.2-2 | обґрунтовує необхідність захищати права людини і громадянина та дотримуватися обов’язків громадянина | 0 |
6 ГІО 5.2.2-3 | визнає відповідальність за свою поведінку, якщо вона призводить до порушення гідності інших людей чи до неможливості реалізації їх прав | 0 |
6 ГІО 5.2.2-4 | обґрунтовує небезпеку замовчування порушення прав людини | 0 |
6 ГІО 5.2.2-5 | наводить приклади протидії порушенням прав людини | 0 |
6 ГІО 5.3.1-1 | наводить приклади етнічного, релігійного, культурного та іншого розмаїття в Україні та світі в минулому і сьогоденні | 0 |
6 ГІО 5.3.1-2 | пояснює причини та наслідки розмаїття в сучасній Україні, аналізує культурне розмаїття України та світу | 0 |
6 ГІО 5.3.1-3 | зіставляє культури, їх цінності, традиції, спосіб життя | 0 |
6 ГІО 5.3.1-4 | висловлює власне судження про культурне розмаїття та його цінність для суспільства, виявляє зацікавленість переконаннями інших людей | 0 |
6 ГІО 5.3.1-5 | взаємодіє з людьми з відмінними ідеями та цінностями | 0 |
6 ГІО 5.3.2-1 | ідентифікує випадки дискримінації (зокрема утисків), булінгу (цькування) та визначає їх наслідки для особи і групи осіб, до якої ця особа належить | 0 |
6 ГІО 5.3.2-2 | наводить історичні та сучасні приклади виявів дискримінації та її подолання | 0 |
6 ГІО 5.3.2-3 | виявляє мову ворожнечі | 0 |
6 ГІО 5.3.2-4 | конструктивно реагує на випадки утисків, насилля та вияви нерівності або несправедливості, не замовчує їх | 0 |
6 ГІО 6.1.1-1 | аналізує правила та процедури закладу освіти з погляду дотримання прав людини (зокрема недискримінації) та поваги до гідності людини | 0 |
6 ГІО 6.1.1-2 | аргументує потребу спільних правил і законів, а також необхідність їх дотримуватися | 0 |
6 ГІО 6.1.1-3 | переконує інших у перевагах поведінки, заснованої на повазі до прав людини і поваги до гідності людини | 0 |
6 ГІО 6.1.2-1 | бере участь у виборах до органів самоврядування закладу освіти, аналізує та оцінює їх роботу | 0 |
6 ГІО 6.1.3-1 | демонструє сміливість та рішучість в обстоюванні справедливості в середовищі закладу освіти з дотриманням прав інших учасників освітнього процесу | 0 |
6 ГІО 6.1.3-2 | дотримується принципів академічної доброчесності в навчанні та повсякденному житті | 0 |
6 ГІО 6.2.1-1 | визначає, що влаштовує/ не влаштовує в знайомому оточенні | 0 |
6 ГІО 6.2.1-2 | пропонує, як можна змінити те, що його не влаштовує | 0 |
6 ГІО 6.2.1-3 | бере до уваги і зважає у власній поведінці на інтереси класної та інших спільнот, до яких належить | 0 |
6 ГІО 6.2.1-4 | визначає способи власної співучасті в житті класу/ закладу освіти/ родини/ місцевої спільноти | 0 |
6 ГІО 6.2.1-5 | критично осмислює ризики, пов’язані із шкодою для навколишнього середовища | 0 |
6 ГІО 6.2.1-6 | обговорює те, як громадяни та уряди можуть сприяти сталому розвитку | 0 |
6 ГІО 6.2.1-7 | пояснює вплив вчинків окремої людини на її найближче оточення, місцеву громаду, Україну та світ | 0 |
6 ГІО 6.2.1-8 | спільно з однолітками усвідомлено бере участь у громадських заходах | 0 |
6 ГІО 6.2.1-9 | емоційно долучається до заходів, які спрямовані на утвердження цінності незалежності і територіальної цілісності України | 0 |
6 ГІО 6.2.2-1 | пояснює, що вдалося та не вдалося досягти під час виконання роботи | 0 |
6 ГІО 6.2.2-2 | описує почуття, емоції та потреби, що мають інші люди | 0 |
6 ГІО 6.2.2-3 | намагається зрозуміти краще своїх друзів, уявляючи, як та чи інша ситуація виглядає з їх погляду | 0 |
6 ГІО 6.2.2-4 | зважає на емоції та почуття інших осіб у своїй поведінці | 0 |
6 ГІО 6.2.2-5 | визнає успіхи та досягнення інших осіб | 0 |
6 ГІО 6.3.1-1 | пояснює значення громадсько-політичних понять (зокрема демократія, свобода, права, право/ закон) з допомогою вчителя | 0 |
6 ГІО 6.3.1-2 | застосовує відповідні поняття в порівняльному описі історичних та сучасних дій та подій | 0 |
6 ГІО 6.3.1-3 | розрізняє повноваження органів влади і приватних осіб | 0 |
6 ГІО 6.3.1-4 | бере до уваги зміни, оцінює їх ризики та переваги для власного життя та життя спільноти | 0 |
6 ГІО 6.3.1-5 | наводить приклади змін у житті суспільства, пов’язаних із різними чинниками; пояснює їх вплив на людину, конкретні соціальні групи та суспільство в цілому в минулому та сьогоденні | 0 |